Verenigingen die opkomen voor de belangen van pgb-houders zien niets in een voorgestelde wijziging om het persoonsgebonden budget (pgb) door zorgkantoren ‘op maat’ te maken. Zorgkantoren gaan bepalen welk budget past bij een indicatie. Staatssecretaris Vicky Maeijer van Langdurige Zorg wil hiermee 35 miljoen euro besparen. Dat geldt ook voor Naar-Keuze. Via o.a. de RPSW hebben wij laten weten dat wij zeker geen voorstander zijn van PGB op maat.
Wijziging per 1 januari 2028 voor alle budgethouders
De voorgestelde wijziging van Maeijer maakt dat zorgkantoren verplicht worden om het pgb op maat te gaan verstrekken. Nu krijgen pgb-houders een standaard bedrag toegekend op basis van een indicatie. Als cliënten dat bedrag niet opmaken, wordt het weer teruggestort. Sommige zorgkantoren zijn al gestart om cliënten de vergoeding te geven voor hun daadwerkelijke zorgvraag. De staatssecretaris wil nu dat zorgkantoren dat moeten, in plaats van kunnen. De optie wordt omgezet in een verplichting.
Dat staat in het concept ‘wijziging Regeling langdurige zorg in verband met pgb op maat’. De consultatiefase is inmiddels gesloten. De nieuwe regeling moet vanaf 1 januari 2025 ingaan. Voor bestaande pgb-houders geldt de regeling met ingang van 1 januari 2028.
Onder meer Naar-Keuze, Per Saldo, de Federatie Landbouw en Zorg, Branchevereniging Kleinschalige Zorg en ZorgThuis reageren op het concept. Ze denken dat de administratieve lasten en de onzekerheid hiermee alleen maar toenemen en dat het zorgkantoor teveel invloed krijgt. Als budgethouders een aanpassing nodig hebben, moeten ze een heel nieuw budgetplan inleveren. Daarbij wordt hen ook gevraagd om een weekschema in te vullen, waarin ze aangeven hoeveel uren en minuten zorg er per dag nodig is. Dat vraagt veel extra werk.
En dan is onze ervaring dat medewerkers van het zorgkantoor vinden dat iemand te veel uren inzet om bv. zijn kind te verzorgen en uren schrapt. Dat gebeurt vaak zonder dat er fysiek contact met het gezin is geweest. Het is onduidelijk op basis van welke criteria dit gebeurt, maar het lijkt erop dat er standaardlijstjes uit het verleden worden gehanteerd. Er is dus geen sprake van maatwerk en er is geen grondslag voor deze werkwijze. Wanneer budgethouders hiertegen in bezwaar gaan, wordt het jaarbudget vaak weer opgehoogd.” Op dit moment is deze werkwijze immers nog niet in de wet-en regelgeving opgenomen.
Pilot
Er heeft een aantal pilots bij zorgkantoren plaats gevonden. Hierbij was steeds het uitgangspunt dat de budgethouders het gehele budget kan opvragen op basis van het zorgprofiel. Als de voorgestelde wijzigingen worden doorgevoerd, is dat niet langer mogelijk. Dan is het aan het zorgkantoor om vast te stellen hoeveel zorg iemand nodig heeft. Medewerkers van zorgkantoren hebben deze deskundigheid vaak helemaal niet. Bovendien hebben zij veelal een bezuinigingsopdracht meegekregen van hun leidinggevende. Bovendien heeft het CIZ natuurlijk al vastgesteld welke zorgbehoefte de persoon met een beperking heeft.
10 % marge
Het zorgkantoor hanteert bij de vaststelling van het budget op maat een marge van 10 procent. Met die marge kan een budgethouder kleine wijzigingen in de zorgbehoefte opvangen; een nieuwe aanvraag is dan niet nodig. Toch zal er vaak een extra budgetplan moeten worden ingevuld. En dan moet je als PGB beheerder vervolgens het gesprek aan met het zorgkantoor om jouw budgetplan te verdedigingen. Dat gaat een hele vervelende situatie worden.
Uit een brief van staatssecretaris Vicky Maeijer aan de Tweede Kamer over het definitieve budgettaire kader voor de Wet langdurige zorg (Kader Wlz) blijkt dat Maeijer 35 miljoen euro wil bezuinigen met het pgb op maat.
Wij lezen graag uw mening over de nieuwe maatregel. Mail ons naar rootnak.[antispam].@naar-keuze.nl
Hier leest u onze reactie op het wetsvoorstel