Logo


 

Onafhankelijke cliëntondersteuner

Geplaatst op 06-03-2018  -  Categorie: Wlz

logo-kwaliteitsagenda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mensen met een beperking die langdurige zorg en ondersteuning krijgen, hebben recht op een onafhankelijke ondersteuner. Die persoon noemen we een cliëntondersteuner. Deze persoon staat altijd aan de kant van de cliënt of familie.
 
Een cliëntondersteuner helpt bijvoorbeeld met:
- duidelijk maken welke zorg jij graag wil
- informatie en advies geven
- het organiseren van passende zorg en ondersteuning, ook als je wilt verhuizen 

De cliëntondersteuner doet dit los van de organisaties die de zorg en ondersteuning geven. En los van de gemeente, of zorgkantoor. Daarom heet het een onafhankelijke cliëntondersteuner.
 
Heb je een Wlz indicatie van het CIZ?
Dan kun je gratis gebruik maken van speciale Wlz-cliëntondersteuners. Dat regelt het zorgkantoor voor jou. Je kunt vaak terecht bij MEE, bij Zorgbelang en soms ook bij andere cliëntondersteuners. Zij hebben daarvoor afspraken gemaakt met het zorgkantoor. Vraag aan het zorgkantoor hoe je de cliëntondersteuner kunt bereiken. Dat staat meestal ook op de website van het zorgkantoor. 
Heb je nog geen Wlz-indicatie, dan kun je gebruik maken van de cliëntondersteuners van de Wmo.
 
Wij zoeken jou!
Heb jij vanuit MEE, Zorgbelang of een andere organisatie ervaring met onafhankelijke cliëntondersteuners binnen de Wet langdurige zorg? 
 
We zoeken goede voorbeelden van onafhankelijke cliëntondersteuning in de gehandicaptenzorg. Het gaat om ervaringen van mensen met een beperking en hun familie, die te maken hebben met de Wet langdurige zorg.
 
Wat zijn goede voorbeelden?
Voorbeelden over wat je hebt bereikt dankzij de ondersteuning. De manier waarop je ondersteund bent. We horen ook graag wat je vond van de ervaring en kennis van de cliëntondersteuner. En misschien kun je ons ook vertellen hoe je bij de onafhankelijke cliëntondersteuner bent gekomen.
 
Wat we gaan doen
De verzameling goede voorbeelden van onafhankelijke cliëntondersteuning gebruiken wij (anoniem) in een rapport met de uitkomsten en tips. Het doel is om meer bekendheid te geven over het gebruik en de mogelijkheden van onafhankelijke cliëntondersteuning. 
 
Wat kun jij doen? Heb je goede ervaringen opgedaan en wil je deze met ons delen in een kort telefonisch interview? Of wil je eerst meer informatie? Je kunt voor 1 mei 2018 contact opnemen met Dorien Kloosterman neemegla.[antispam].@naar-keuze.nl of (0481) 374589.